Psycholoog in Roermond

De oplossing is vaak dichterbij dan je denkt

 

 

 

 

 

Burn-out en stress | Psycholoog Roermond

 

Een burn-out is het gevolg van het langdurig (vaak onbewust) negeren van de stress-signalen van je lichaam. Je systeem en hormoonhuishouding raakt hierdoor uiteindelijk ernstig overbelast. Je kunt zo niet meer verder, er moet iets veranderen. Als je voelt dat stress te veel invloed heeft op jouw dagelijks leven is het belangrijk om in te grijpen voordat burn-outklachten zich verder kunnen ontwikkelen.

 

Wat is er aan de hand bij een burn-out?

Een burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest op een jarenlange disbalans in je werk van (werk)stress en in je leven. Je voelt je leeg en futloos en herstellen kost meer tijd dan voorheen. Wanneer je langdurig niet ontspant, neemt de hoeveelheid stresshormonen die vrijkomt bij inspanning niet meer voldoende af. Hierdoor lukt het je vaak niet om te ontspannen, ondanks dat je er de tijd voor hebt. Je moet steeds harder werken voor dezelfde hoeveelheid energie. Zo pleeg je roofbouw op je energie. Kenmerkend voor een burn-out is dat het een glijdende schaal is, waarbij je 'ineens' in een ravijn stort. Dit laatste gebeurt meestal als je vakantie hebt of als je ziek wordt. Het kost tijd en moeite maar tijdens de behandeling wil ik je helpen om inzicht te krijgen in je vermoeidheid en gaan we kijken naar de mogelijkheden voor verandering zodat je je burn-out kan overwinnen.

 

Hoe kan je een burn-out of stress herkennen?

De belangrijkste kenmerken van burn-out zijn:

  • totale uitputting; verlies van energie en het gevoel dat je emotionele reserves zijn uitgeput
  • lichamelijke klachten zoals spierpijn, spanningshoofdpijn, maag- of darmklachten
  • slecht slapen
  • psychische klachten zoals rusteloos zijn, een vol hoofd, slecht concentreren, prikkelbaar, piekeren

Wat gebeurt er bij een Burn-out?

De uitputting van lichaam en geest geeft je het gevoel op afstand te staan van je werk en van mensen uit je omgeving. Hierdoor kun je een prikkelbare, cynische houding tegenover collega's en de mensen om je heen hebben. Daarnaast is er sprake van cynisme, het gevoel geestelijk afgestompt te zijn en/of het gevoel dat prestaties verminderd zijn. Dat alles kan maken dat je op je werk minder goed presteert en je gaat twijfelen aan je eigen kunnen of 'competenties'.

 

Hoe kan ik je helpen bij burn-out of stress?

Middels verschillende effectieve technieken help ik jou om stress en burn-out klachten te bestrijden. Ook help ik je om inzicht te krijgen in de processen die onderliggend zijn aan het ontstaan van stress- en burn-outklachten. Naast aandacht voor herstel in het hier en nu zal er hierdoor ook aandacht besteed worden aan het voorkomen van klachten in de toekomst.